-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39903 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا انتخاب ابي سفيان براي شكستن بتهاي كعبه نشانگر بزرگي مقام او نزد پيامبر(ص ) نيست ؟
جريان محو آثار شرك و بت پرستي و شكستن بتهاي كعبه كه در فتح مكه توسط لشكر اسلام اتفاق افتاد , در بيان مورخان و محدثان به صورتهاي گوناگوني نقل شده است :1ـ طبق نقل ابن هشام و ابـن اثـيـر و واقدي , پس از ورود پيامبر (ص ) و لشكر اسلام ,حضرت در همان حال كه بر مركب خـود سوار بودند , برگرد كعبه طواف كرده و با چوب دستي كه در دست داشتند , به بت ها اشاره كـرده و آيـه شريفه : ( جا الحق و زهق الباطل , ان الباطل كان زهوقا ) (1) را تلاوت مي كردند و با اشـاره آن حضرت به هربت , آن بت از پشت بر زمين فرو افتاده و مي شكست . (2)2ـ بسياري ديگر از مورخان و محدثان گفته اند كه پيامبر(ص ) اميرالمومنين (ع ) راامر فرمود كه بر شانه و دوش آن حـضـرت رفـته و خانه خدا را از لوث وجود مظاهر شرك و بت پرستي پاك و مبرا گرداند . (3)3ـ عـده اي نـيز نوشته اند كه پيامبر(ص ) تعدادي از بتها را با اشاره و برخي را توسطحضرت علي (ع ) مـنـهـدم كـرد و از بين برد . (4)بنابراين در هيچ يك از كتب تاريخ و كتب معتبر حديث , از اينكه پـيـامـبـر (ص )ابـي سـفـيـان را مامور شكستن بتها نموده باشد , ذكري به ميان نيامده است و بر فـرض صـحـت چـنين ادعايي مي توان گفت : با توجه به شخصيت ابي سفيان كه از سران شرك و كـفـرمـحـسـوب مـي شد و قيادت و فرماندهي جنگهاي مشركان بر ضد پيامبر(ص ) را عهده دار بود(5) و آئين بت پرستي در عمق جان او رسوخ كرده بود , قطعا منظور پيامبر (ص ) ازاين كار اين بـود كـه مـي خـواسـت آلـودگـي يـك عمر بت پرستي از دل او زدوده شود و بااين عمل عجز و درمـاندگي بتهاي بي جان را , عملا به وي نشان داده و او را متوجه دروغين بودن هيئت و قدرت خـيالي بتها بنمايد .براي اثبات ادعاي فوق ( اينكه ابوسفيان از سران شرك بوده ) شمه اي كوتاه از افـعـال و كـردار و صـفـات وي را بـا تـوجه به مدارك معتبر تاريخي بررسي مي كنيم :او سردسته مشركان در جنگ احد و تجهيزگر لشكر كافران در نبرد احزاب و گوينده جمله معروف اعل هبل , بزرگ مرتبه باد بت هبل و ( ان لناالعزي و لا عزي لكم , (عزي از آن ماست و شما مسلمين را عزي نـيـسـت ) بـوده است كه پيامبر(ص ) فرمودند در پاسخش بگوييد: ( اللّه مولانا و لامولي لكم , خدا مـولاي مـاست و شما را مولايي نيست ) . (6)ابوسفيان كسي است كه قرآن وي را از پيشوايان كفر دانـسـتـه اسـت . (توبه ـ 12) . (7)همچنين به گفته بسياري از مفسران در آيه شريفه :( ان الذين كـفـروا يـنـفقون اموالهم ليصدوا عن سبيل اللّه , همانا كافران مالهاشان را در جهت بستن راه خدا صـرف مي كنند ) . (8) مقصود ابي سفيان بوده است . (9) و سرانجام اينكه در هفت مورد(كه شكي در آن نيست ) مورد لعن و نفرين رسول خدا(ص ) قرار گرفته است .(10) و مواردبسيار ديگري كه در كـتـب تـاريخي و حديثي آمده است و اگر به فرض ابي سفيان به امرپيامبر(ص ) به فروريختن بتها مبادرت ورزيده باشد, سببي جز شكستن روحيه بت پرستي وشرك ورزي وي نداشته است .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- اسـرا / 81.2- سـيـره ابـن هـشـام , ج 4, ص 37 ـ الـكـامـل في التاريخ , ابن اثير, ج 1, ص 618ـ تفسيرالكشاف , زمخشري , ج 2, ص 698. تفسيرالدرالمنثور, سيوطي , ج 5, ص 329ـ 330 و.... .3- تـفـسير الكشاف , زمخشري , ج 2, ص 69

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.